UNITAT 1
CATEGORIES GRAMATICALS

1. Subratlla les categories gramaticals d’entre els mots següents:
gramàtica, adjectiu, sintagma, derivació, adverbi, nom, conjunció, lèxic, morfologia, pronom,
nota, determinant, verb, vocal, accent, preposició, oració, interjecció.

2. Categories variables: adjectius,nom,pronom,determinant,verb
Categories invariables: adverbi,conjugació,preposició,interjecció


3. Subratlla els noms, els adjectius i els determinants i classifica’ls amb les inicials N, A i D:
Aquestes(D) vacances(N) seran molt divertides(A), ja que enguany hem celebrat el nostre(D) setzè(A)aniversari(N) i ja som més(D) grans(A) i tenim més(D) llibertat(N). Quedarem tots(D) els amics(N) per anar a les(D) piscines(N), per fer una(D) volta(N) pel carrer(N) Major(A) i per anar a la platja(N). També farem qualque(D) viatge(N)interessant(A) amb els pares(N). Esperam passar un(D) bon(A) estiu(N) i que vosaltres faceu el mateix!

4. Subratlla els pronoms:
Na Maria i jo ja hem fet els deures.
El mòbil que m’han regalat és molt senzill.
No li diguis això.
Què us han dit?
No ha vengut ningú.

5. Escriu un text de sis línies sobre els bombers i després passa’l a un company o a una
companya perquè en subratlli els verbs.

els bombers són persones entrenades i equipades per apagar focs,rescatar persones, atendre situacions d'emergència,com ara inundacions, huracans, terràtremols, suïcidis, etc. En alguns països també proporcionen serveis mèdics bàsics.
Els bombers tenen diferents mitjans  transport, com: -camió...................................................................................................................................................................................................................................................................
-helicòpters..............................................................................................................................................
-hidroavions..............................................................................................................................................
...............................................................................................................................................

6. Omple els buits de cada frase amb els adverbis entre claudàtors que hi corresponguin:
[aquí, avui, no] Avui en Pere no dinarà aquí.
[bé, molt] L’entrenador està molt content perquè hem jugat .
[així, enfora, molt] així arribaràs molt enfora.
[mal, malament] Aquesta brusa et cau malament perquè està mal cosida.

7. Omple els buits amb les preposicions i conjuncions adients.
PREPOSICIONS: a, amb, cap a, de, en, per, sobre
CONJUNCIONS: i, o, perquè, que, sinó que
El cafè, el te i la xocolata desfeta se serveixen en tasses sobre platets. En aquest
cas la funció _del platet és ben diferent _a_la _dels estalvis _de paper_de cartó,
_perquè l'aigua no es condensa _en la superfície exterior _del vas o _de_la tassa _i,
per tant, no regalima _sobre_ la taula. _En_ les begudes calentes el platet fa _d'aïllant i
impedeix que l'escalfor _de la tassa arribi _a la taula _i faci malbé el vernís _i el
plàstic _de la taula. _Per aquesta raó, tampoc no es posa mai una olla que surt _del foc
directament _a la taula, _sino que s'hi posen uns estalvis.
8. Indica en quines situacions es podrien fer servir les interjeccions següents (si cal, fes servir el
diccionari):
Ai! quan veusa algú caure
Au! quan et fas mal
Ca! quan veus aun ca sense corretja
Compte! quan li dius al teu fill que vagi alerta
Ecs! quan algo et dona oi
Ep! quan saludes a algú
Hola! quan saludes a algú
Oh! quan estas sorpres
Perdó! quan accidentalment et xoques amb algú
Tat!quan un bol cau a terra
Uf!quan estas cansada
Visca!quan guanyes un partit

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Perífrasis verbals. Teoria